همزیستی نیوز - پخش تلویزیون در آستانه 60 سالگی از روزی چهار ساعت به بیش از 400 ساعت در شبکه های سراسری رسیده؛ اما کثرت کانال ها، تلویزیون های اینترنتی و تعاملی و فضای مجازی رقبای تازه ای برای این رسانه تراشیده است.

بعد از کودتای 28 مرداد دولت قصد داشت هر طور شده مردم را راضی نگه دارد و از فضای ناامید کننده سیاسی دور کند؛ در این فضا حبیب الله ثابت پاسال تاجر بهایی پیش دستی کرد و پیشنهاد تاسیس یک فرستنده تلویزیونی را داد و چون نورچشم دربار بود پیشنهاد وی برای تصویب به مجلس شورای ملی رفت و مجلس در تیرماه 1337 قانون یک ماده ای برای تاسیس فرستنده تلویزیونی زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن تصویب کرد.
پاسال به آمریکا رفت و از کارخانه آر سی ای/RCA فرستنده ای به قیمت 350 هزار دلار خرید که تا 50 کیلومتری را پوشش می داد و در محل فعلی شبکه دو انتهای خیابان الوند نصب شد. به این ترتیب ایران بعد از عراق دومین کشور خاورمیانه بود که تلویزیون داشت.
داستان تصویب تلویزیون ایران با آموزش نیروهای ایرانی توسط آمریکایی ها ادامه یافت و در نهایت جمعه 11 مهر 1337 در ساعت 5 عصر تلویزیون ملی ایران رسما شروع به کار کرد.
گیرنده های تلویزیون در آن زمان برای مردم عادی گران بود و بین یک تا 10 هزار تومان فروخته می شد. مرحوم منوچهر نوذری اولین جمعه را در تلویزیون گفت «تصویر مرا در جعبه ای می بینید که نامش تلویزیون است».
سازمان رادیو و تلویزیون سال 1345 و در همین سال تلویزیون ملی تاسیس شد که بعدها به کانال دو، برنامه دو یا شبکه دو بین مردم مشهور بود و کانال اول نام تلویزیون ایران گرفته بود.
مردم ایران تا سال 1373 با همین دو شبکه بخشی از اوقات فراغت خود را پر می کردند تا آنکه در این سال شبکه سه تاسیس و بعد از آن شبکه های دیگر روی آنتن قرار گرفت و اکنون تعداد شبکه های تلویزیونی سراسری شامل 18 شبکه، استانی شامل 34 شبکه و برون مرزی 9 شبکه و در مجموع به بیش از 60 شبکه می رسد.
در شرایطی که تلویزیون در ایران از نظر کمی در سال های اخیر رشد یافته است و اگر تنها شبکه های سراسری را حساب کنیم این شبکه ها روزانه بیش از 400 ساعت برنامه اعم از پخش اول و بازپخش را روی آنتن می فرستند.
این رسانه اکنون با رقبای زیادی از شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، فضای مجازی و تلویزیون های اینترنتی و انواع رسانه هایی رو به رو است که برنامه های شبکه های تلویزیون را از نظر کیفی در بوته نقد قرار می دهد و طبیعتا مخاطبان را اگر نگوییم به طور واقعی کاهش خواهد داد دچار نوعی پراکندگی در انتخاب رسانه تصویری خود برای پرکردن اوقات فرغات خواهد کرد.
خبرنگار ایرنا برای یافتن راه حل مشکل کاهش مخاطبان تلویزیون که تنها مشکل تلویزیون در ایران هم نیست، سراغ بعضی کارشناسان رسانه و تلویزیون رفته و از آنها پرسیده راهکار تلویزیون برای غلبه بر این مشکل و حفظ جایگاه خود به عنوان رسانه ای سراسری در آموزش و پرکردن اوقات فراعت چیست؟

*** به خانه تکانی ذهنی نیاز داریم
اکبر عالمی استاد دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه معتقد است: تلویزیون با چالش های زیادی رو به روست که با خانه تکانی ذهنی می تواند بر آنها غلبه کند؛ زیرا زمانه عوض شده و اگر به افراد کاملا موجه که تعداد آنان کم نیست اجازه تاسیس تلویزیون بدهیم برچسب تلویزیون حکومتی از پیشانی صدا و سیما پاک می شود؛ به شرط آنکه دایره بایدها و نبایدها را گسترده تر کنیم.
وی گفت: امروزه کره زمین به صورت ظروف مرتبطه درآمده است و همه آدم ها در چهارگوشه جهان از ورای جعبه آینه از حال هم با خبر هستند.
عالمی افزود: مدیریت شبکه های تلویزیونی باید به یک هیات کارشناسی متشکل از جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصان روانشناسی تاثیر واگذار شود. ضمن اینکه تهیه کننده مهم ترین نقش حیرت آور را در شبکه های تلویزیونی بازی می کند.
نویسنده کتاب «قدرت واژگان» اضافه کرد: ما در انتخاب تهیه کننده سخت گیری نمی کنیم انتخاب او باید از زوایای دانش وسیع وقدرت اجرای روند پیچیده برنامه های تلویزیونی بازنگری کنیم.
وی همچنین به ضرورت مخاطب شناسی در تلویزیون اشاره کرد و گفت: این موضوع به قدری پیچیده است که به روانشناسی و جامعه شناسی نیازمندیم و این شرط لازم است، زیرا انسان قرن بیست و یکم چشم و دلش از جاذبه های واقعی و جاذبه های کاذب سیر شده است.
عالمی یادآور شد که گاه در برخی برنامه های تلویزیونی مجری با کلمات عامیانه صحبت می کند درحالیکه کسانی که در رادیو و تلویزیون سخن می گویند الگو و سرمشق فرزندان این آب و خاک هشت هزار ساله هستند.

** تلویزیون در ایران از تحولات عقب مانده است
علی اکبر عبدالرشیدی کارشناس نویسنده و مجری تلویزیون نیز یادآور شد: تلویزیون در ایران از ورود به عرصه پرتحول و جدید امروز عقب مانده است.
وی خصوصیات تلویزیون را برشمرد و گفت: اولین ویژگی تلویزیون ضرورت تولید محتوا است و حتی امروز که تلویزیون اینترنتی و موبایلی آمده است؛ معنی این نیست که یک اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه داشته باشیم و همان برنامه های تلویزیون را روی موبایل پخش کنیم.
سازنده مستند «هجران» ادامه داد: ماهیت تصویری و محتوایی تلویزیون تغییر کرده و فرصت افراد برای نشستن پای تلویزیون محدود شده است؛ در دنیای امروز موجزگویی و قوی گویی، ویژگی های بصری از نوع رنگ و تکنیک و شفافیت و مسائل دیگر فنی بسیار مهم است و هر چند از بهترین تجهیزات استفاده می کنیم مغزافزاری مهم است که بتواند از این تجهیزات درست استفاده کند.

** تکثر کانال ها، نبود نیروهای کارآمد، هماهنگی بین شبکه ها و دوری تلویزیون از جامعه
مسعود فروتن کارگردان و مجری تلویزیون نیز می گوید: تکثر تعداد کانال ها یکی از مشکلات امروز تلویزیون است، زیرا واقعا این اندازه نیروی سازنده کارآمد نداریم.
نویسنده کتاب «ناتمام» مشکل دیگر را نبود مدیریت در پخش برنامه ها دانست و افزود: نیاز به هماهنگی بین شبکه ها در پخش برنامه هایی مثل برنامه «90» و «خندوانه» وجود دارد، یا یک هنرپیشه همزمان در دو شبکه سریال نداشته باشد.
کارگردان مجموعه «مادر» افزود: در مجموع امروزه نمی توان کاری کرد که 100درصد مردم پای تلویزیون بنشینند؛ تلویزیون از نظر رفتاری و پوشش از جامعه عقب تر است؛ برای روابط اجتماعی حتی قالب می تراشد. در سریال های تلویزیونی به دلیل ضرورت های طراحی دکور و لباس فقط می تواند تا حدی به خانواده و جامعه نزدیک شوند ولی دقیقا جامعه ما را به تصویر نمی کشد و در برنامه های مد نظر نخبه ها نیز اشکالاتی وجود دارد. منبع: ایرنا

 

همزیستی نیوز- شماره 596هفته نامه سراسری همزیستی منتشر شد. در این شماره می خوانیم

رییس جمهوری برای مهار پدیده خشونت دانش آموزان را به یاری طلبید

مبارزه راهبردی با خشونت

مجادله رسانه ای وزیر ورزش و جوانان با سرپرست سابق استقلال

روحانی: یک سیاستمدار واقعی باید از بروز جنگ جلوگیری کند

دغدغه اینستاگرامی لیلا اوتادی

دستگاه های دولتی مزاحم اقتصاد کشور هستند

یک بام و دو هوای دبی و قشم

انتقاد نمایندگان گنبد و بندرترکمن از عقب ماندگی کشاورزی و بهاء ندادن به اقوام در مدیریت گلستان

محرومیت کارگران مناطق آزاد از حقوق اولیه

رسانه های اجتماعی در دانشگاه تدریس شود؟ -

  و ده ها مقاله، یادداشت، گزارش و مطالب متنوع دیگر//

هفته نامه همزیستی با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی با گستره توزیع سراسری منتشر می شود.

 

همزیستی نیوز - رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به بررسی لایحه رسانه‌های همگانی پرداخت.

بهمن کشاورز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این موضوع که حضور مطبوعات آزاد برای استحکام نظام ها، دولت ها و جلوگیری از خودکامگی و فساد لازم بلکه واجب است، تردیدی نیست و از این رو گفته اند که مطبوعات رکن چهارم مشروطیت هستند. قانون اساسی ما هم بر آزادی بیان و آزادی مطبوعات صحه گذاشته و اصل 24 این قانون به اعلام و بیان این مطلب اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه قانون مطبوعات را باید یکی از مهمترین قوانین ناظر به حقوق ملت تلقی کرد، گفت: آنچه که به عنوان لایحه رسانه‌های همگانی مطرح است، شاید مهمترین قانون موجود و در دست رسیدگی باشد؛ لذا بررسی آن از ابعاد مختلف هر اندازه هم تکرار شود، مفید خواهد بود.

این حقوقدان اضافه کرد: یکی از مسایلی که نه فقط در مورد قانون فعلی مطبوعات بلکه در خصوص بسیاری از قوانین کیفری ما مطرح است، معضل استفاده از الفاظ و عباراتی است که از جامعیت، مانعیت و وضوح کافی برخوردار نیستند؛ حال آنکه بکار بردن صفت، قیود و عبارات مبهم در متن قوانین، آرای دادگاه ها و قراردادها جایز نیست، در لایحه جدید از این گونه موارد وجود دارد، مانند انتقادات سازنده، تجمل گرایی، انتقادی که مشمول بر تحقیر و تخریب باشد و مواردی از اینگونه. به طور کلی الفاظ قوانین باید به گونه‌ای انتخاب شود که راه تعبیر و تفسیر را یا به کلی ببندد و یا بسیار محدود کند که این حالت در این متن رعایت نشده است.

کشاورز اضافه کرد: در خصوص رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با حضور هیات منصفه که ضابطه‌ای است مبتنی بر قانون اساسی، باید گفت اصل قضیه که قابل عدول نیست و این که در لایحه جدید حضور دبیر یا منتخبانی از هیات منصفه در مرحله تحقیقات نیز پیش بینی شده بسیار خوب است، اما موضوع نحوه انتخاب و تشکیل اعضای هیات منصفه به عنوان مطلبی کلی تر مطرح است. در قانون فعلی و لایحه جدید، انتخاب هیات منصفه از طریق افراد و مراجعی خاص پیش بینی شده و هیات منصفه از نمایندگان گروه‌های حرفه ای و صنفی خاص تشکیل می شود. حال آنکه هدف از محاکمه با حضور هیات منصفه این است که روشن شود اتهام منتسب به متهم از دیدگاه مردم عادی وارد است یا خیر و جامعه آنچه را واقع شده جرم تلقی می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: برای حصول این نتیجه بهتر است برای هر محاکمه ، تعداد قانونی لازم از افراد هیات منصفه از بین مردم عادی که البته با سواد و فاقد پیشینه کیفری و دارای سن قانونی معین باشند، برگزیده شوند. حتی مصلحت آن است که دارندگان بعضی مشاغل که ممکن است بر دیگران تسلط فکری و استدلالی پیدا کنند از حضور در هیات منع شوند مانند وکلا و قضات دادگستری، سردفتران اسناد رسمی، اساتید دانشکده حقوق و مانند اینها. همچنین هیات منصفه را می توان برای دادگاه های هر شهر از میان فهرست افراد واجد شرایط همان شهر به قید قرعه انتخاب کرد.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) تصریح کرد: از نظر اصول شکلی موجود در این قانون نظیر نحوه انتخاب و تشکیل هیات نظارت بر رسانه ها نیز موارد قابل تاملی وجود دارد. از جمله اینکه فردی که به موجب بند 7 ماده 42 لایحه باید از میان مدیران مسوول رسانه ها انتخاب شود، باید به تایید اکثریت اعضای هیات مذکور یعنی بندهای یک تا 5 ماده 42 برسد. این افراد یا دولتی یا وابسته به قوه مقننه یا قوه قضاییه هستند و مانند اینها. ضابطه ماده 45 که لزوم چنین تاییدی را مقرر کرده ، انتخاب آزاد نماینده مدیران مسوول رسانه ها را عملا تعلیق به محال می‌کند.

کشاورز با بیان اینکه طبق ماده 13 لایحه رسانه های همگانی، "کنترل و سانسور و یا اجبار رسانه ها توسط مسوولان دولتی و غیر دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی برای انتشار یا عدم انتشار تمام یا بخشی از محتوای رسانه، ممنوع و جرم است" گفت:  با جرم انگاری این موارد، موضوع مشمول ماده 570 قانون مجازات اسلامی قرار می گیرد و با حبس و انفصال، قابل مجازات است، ولی ماده 57 لایحه، مجازات این اعمال را از یکصد میلیون ریال تا یک میلیارد ریال و انفصال از یکسال تا سه سال و در صورت تکرار از یک میلیارد ریال تا یک میلیارد و 500 هزار ریال و انفصال دایم از خدمات دولتی تعیین کرده است.

این حقوقدان تاکید کرد: واضح است این اعمال را نمی توان جرم مطبوعاتی تلقی کرد و تعیین مجازات نقدی نیز برای مرتکبان آن به هیچ وجه کافی نیست. به ویژه با توجه به اینکه ممکن است ماده 57 ناسخ ماده 570 تلقی شود. حال آنکه می دانیم مجازات سانسورچی نمی‌تواند و نباید جزای نقدی و انفصال از خدمات باشد.

 

همزیستی نیوز- شماره 595هفته نامه سراسری همزیستی منتشر شد. در این شماره می خوانیم:

- وزش نسیم دیرهنگام "عذرخواهی" شدت می گیرد؟/3عذرخواهی با 3خاستگاه متفاوت

-خطاها در جمهوری اسلامی باید به صورت آشکار گفته شود

-هشدار یک متخصص گلستانی درباره خشک شدن دریاچه ارومیه

- پاسخگوی 28میلیارد تومان سهام مردم گلستان کیست

- کشت پنبه در گلستان نابود شد

ضرورت مشارکت بومیان در مدیریت کلان قشم

-تاملی در ارتباط مردمی یک نماینده مجلس

عید قربان در استان گلستان و قشم

و ده ها مقاله، یادداشت، گزارش و مطالب متنوع دیگر//

هفته نامه همزیستی با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی با گستره توزیع سراسری منتشر می شود.

 

همزیستی نیوز - عرضه رسمی گوشی های جدید آیفون از روز گذشته در ۲۸ کشورآغاز ‌شد.مشتریان از چند روز پیش بیرون از فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل در سراسر جهان صف بسته‌اند.

به گزارش خراسان  سهام اپل به ۱۱۱دلار رسیده که از زمان رونمایی از آیفون ۷و ۷پلاس ۵/۳ درصد رشد پیدا کرده است.در این مطلب با ۱۲ویژگی برتر آیفون ۷ آشنا می شوید.

۱- طراحی:خطوط آنتن برای ارائه نمای ظاهری زیبا و کمتر تهاجمی، بازطراحی شده است.همچنین برآمدگی دوربین به منظور القای حس یکپارچگی بیشتر، از همان آلومینیم بدنه تراشیده شده که باعث استحکام بیشتر برآمدگی دوربین هم می شود.
۲- قدرت:قدرت پردازشی آیفون ۷و آیفون ۷پلاس به وسیله پردازنده سیستم روی چیپ (SoC) تحت عنوان A۱۰ Fusion تامین می‌شود.به گزارش zoomit ،پردازنده‌ A۱۰ تراشه‌ ۶۴بیتی ۴هسته‌ای است که دارای ۲ هسته با عملکرد بسیار بالا و ۲هسته با راندمان بسیار بالا ست. هسته‌های با عملکرد بالا ۴۰درصد سریع‌تر از پردازنده A۹ اپل بوده و هسته‌های با راندمان بالا دارای یک پنجم قدرت ۲ هسته با عملکرد بالا هستند.آیفون ۷و آیفون ۷پلاس همچنین به پردازنده‌ گرافیکی (GPU) ۶ هسته‌ای مجهز است که ۵۰درصد سریع‌تر از تراشه‌ A۹ قبلی اپل است.اپل در مراسم معرفی آیفون ۷ادعا کرد تراشه‌ A۱۰ Fusion، قدرتمندترین پردازنده میان پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند است. آیفون ۷ اپل با کسب امتیاز ۱۷۸۳۹۳در تست بنچمارک انتوتو  رکورد شکنی کرده که گویای صحت همه موارد ادعا شده است.
۳- صفحه نمایش:نمایشگر رتینا اچ‌دی به روز شده‌ موجود در آیفون ۷، ۲۵درصد روشنایی بیشتری نسبت به صفحه نمایش آیفون ۶ اس دارد. این صفحه نمایش علاوه‌بر پشتیبانی از لمس سه بعدی از مدیریت رنگ بهبود یافته هم بهره‌مند است.
۴- حافظه‌ ذخیره‌سازی:اپل ظرفیت حافظه‌ ذخیره‌سازی آیفون‌های جدید را ۲برابر کرد. مدل پایه‌ آیفون ۷دارای حافظه‌ ذخیره‌سازی ۳۲گیگابایتی، مدل رده متوسط دارای ۱۲۸گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی و مدل رده بالا از حافظه‌ ذخیره‌سازی ۲۵۶گیگابایتی بهره‌مند است.
۵- شارژدهی باتری:آیفون ۷حداقل ۲ساعت عمر شارژدهی باتری بیشتری نسبت به آیفون ۶اس دارد. آیفون ۷پلاس هم در مقایسه با آیفون ۶اس پلاس، دارای حداقل یک ساعت عمر شارژدهی بیشتر است.
۶- دوربین آیفون ۷:دوربین iPhone ۷ به طور کامل جذاب‌تر شده و ویژگی‌های برجسته آن شامل مواردی است که در ادامه بیان می شود :لرزش‌گیر اپتیکال تصویر،لنز ۶ تکه،حسگر ۱۲مگاپیکسلی با ۶۰درصد سرعت بیشتر و ۳۰درصد بهره‌وری انرژی بالاتر،فلاش True Tone با ۴ چراغ LED،دوربین جلویی ۷ مگاپیکسلی .
۷- دوربین آیفون ۷پلاس:دوربین دوگانه‌ آیفون ۷ پلاس حتی بهتر از دوربین آیفون ۷ است ودارای قابلیت بزرگ‌نمایی (zoom) جدیدی بوده و به ۲لنز ۱۲مگاپیکسلی مجهز است.یکی از این لنزها با فاصله‌ کانونی ۲۸میلی متری،زاویه دید عریضی داشته و دیگری با فاصله‌ کانونی ۵۶میلی متری،لنز تله‌فتو است.در نتیجه، آیفون ۷پلاس امکان بزرگ‌نمایی سخت‌افزاری (اپتیکال) ۲برابری و امکان بزرگ‌نمایی ۱۰برابری را فراهم می‌کند.
۸- دکمه‌ جدید هوم:آیفون ۷و آیفون ۷پلاس به دکمه‌ هوم جدیدی مجهز شده‌اند که از فناوری فورس تاچ پشتیبانی می کندو دارای موتور تپتیک (Taptic) است که با ایجاد لرزش، حس لمس دکمه‌ فیزیکی را القا می‌کند.
۹- رنگ‌های جدید:اپل رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و رزگلد را حفظ کرده، اما رنگ خاکستری فضایی را از خط تولید آیفون ۷خارج کرده و به جای آن،رنگ‌های جدیدمشکی مات (black) و مشکی بسیار براق (jet black) را افزوده است.
۱۰- مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب:آیفون ۷و آیفون ۷پلاس دارای استاندارد IP۶۷ هستند.طبق این استاندارد،کاربران می‌توانند آیفون ۷ خود را تا عمق یک متری، به مدت ۳۰دقیقه زیر آب نگه دارند.
۱۱- صدا:آیفون‌های جدید به بلندگوی استریو مجهز و میزان صدای آن‌ها ۵۰درصد نسبت به اسپیکرهای استفاده شده در آیفون ۶اس بلندتر است.همچنین، ایرپادهای مبتنی‌بر اتصال لایتنینگ (EarPod) جایگزین مدل قبلی شده و یک مبدل لایتنینگ به جک صوتی در بسته‌بندی آیفون‌های جدید عرضه خواهد شد.
۱۲- فناوری بی‌سیم جدید:تراشه‌ جدید W۱ اپل، نوع جدیدی از فناوری بی‌سیم را در همه‌ دستگاه‌های اپلی ارائه می‌ کند. برای اتصال دستگاه‌های اپلی، کافی است آن‌ها را به یکدیگر نزدیک کنید. نسخه‌های ۳۲گیگابایتی آیفون ۷و آیفون ۷پلاس با قیمت‌های ۶۴۹و ۷۴۹دلار عرضه خواهند ش

همزیستی نیوز - ما روزنامه‌نگارها حس صنفی نداریم. تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند. مگر ما چه کرده‌ایم که او فکر کند ماجرا جدی است؟ همین حالا هم رسانه‌های زیادی هستند که با این نماینده مصاحبه می‌کنند و او هم در مصاحبه با آنها همه‌چیز را یک شوخی ساده معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر قاضی‌زاده - رونامه‌نگار پیشکسوت و پژوهشگر حوزه رسانه - در یادداشتی با عنوان «همه‌چیز فراموش می‌شود» در روزنامه «شرق» می‌نویسد: ما روزنامه‌نگارها آدم‌های بی‌پناهی هستیم. حتی خودمان هم پناه هم نیستیم.

خاطره‌ای یادم هست از خیلی وقت‌ها پیش؛ روزگاری که کیهان و اطلاعات تنها روزنامه‌های اصلی کشور بودند و رسانه‌ها در تعدد و تکثر مثل امروز نبودند. آن زمان هنرپیشه‌ای به خبرنگاری توهین کرد و همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران یک‌جا در دفاع از همکارشان آن هنرپیشه را بایکوت خبری کردند. دیگر هیچ خبری از این هنرپیشه در روزنامه‌های کشور کار نشد. کار تا آنجا بالا گرفت که حتی خبرنگاران نام این هنرپیشه را بر زبان و قلم جاری نمی‌کردند. بالاخره هنرپیشه مذکور با گریه و تضرع از خبرنگاران عذرخواهی کرد و به این بایکوت خبری پایان داد.

نه ما و نه سیاستمداران و ورزشکاران و هنرمندان و... نمی‌دانند که این چهره‌ها بدون رسانه هیچ صدایی ندارند و بی‌صدایی در این روزگار یعنی موجودیت‌نداشتن. ما از کنار این اصل راحت می‌گذریم و با لبخند، توهین‌ها و ضرب‌وشتم‌ها را تحمل می‌کنیم.

چندی پیش کارگردانی توهین زشتی به روزنامه‌نگاران کرده بود. مطمئنم خیلی‌ها حتی امروز به‌خاطر ندارند آن توهین چه بود! بعد از آن توهین، دو، سه فیلم از آن کارگردان اکران شد و همه مطبوعات هم با آغوش باز به سمت او رفتند، با او مصاحبه کردند و صفحه‌ها تعریف و تمجید و نقد بر کارهایش نوشتند. این همان بزنگاهی بود که باید خودمان را نشان می‌دادیم و ندادیم.

حتی مطمئنم چندی دیگر هم «نادر قاضی‌پور»، نماینده مجلس که به تازگی خبرنگار ایران را مورد ضرب‌وشتم قرار داد و هم آن خبرنگار کتک‌خورده، همه‌چیز را فراموش می‌کنند.

وقتی همه‌چیز این‌قدر راحت است، چه انتظاری از این نماینده مجلس دارید که عذرخواهی کند؟! او دوباره با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و می‌گوید: «شوخی کرده‌ام!»‌.

توصیه می‌کنم امروز یک آزمایش ساده انجام دهید؛ امروز موقع برگشت از کار، وسط خیابان با یک راننده تاکسی جروبحثی صوری راه بیندازید و ببینید نتیجه چیست؟ من تردید ندارم که چندین راننده تاکسی دیگر در این بحث دخالت می‌کنند و نمی‌گذارند هم‌صنفشان تنها بماند. این حس بین ما روزنامه‌نگاران نیست یا کمرنگ است. دلیلش هم ساده است؛ ما تشکلی نداریم که در چنین موقعیت‌هایی از ما بخواهد یا به ما توصیه کند که توهین‌کننده را مجازات خبری کنیم.

متأسفم که ما این حس صنفی را نداریم. اما تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند. مگر ما چه کرده‌ایم که او فکر کند ماجرا جدی است؟ همین حالا هم رسانه‌های زیادی هستند که با این نماینده مصاحبه می‌کنند و او هم در مصاحبه با آنها همه‌چیز را یک شوخی ساده معرفی می‌کند

همزیستی نیوز - اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری طی چند نشست مشورتی (1978 تا 1983 ) تهیه و تصویب شد

این نشست‌های مشورتی به وسیلة  تعدادی از سازمان‌های روزنامه‌نگاری منطقه‌ای و بین‌المللی برپا شد. سازمان‌های زیر در تهیة اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری‌ نقش داشته‌اند:

- سازمان بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IOJ)؛
- فدراسیون بین‌المللی  روزنامه‌نگاران (IFJ)؛
- اتحادیه کاتولیک بین‌المللی مطبوعات (UCIP)؛
- فدراسیون  روزنامه‌نگاران امریکای لاتین (FELAP)؛
- فدراسیون  کارگران مطبوعات  آمریکای لاتین (FELATRAP)؛
- فدراسیون روزنامه‌نگاران عرب (FAJ)؛
- اتحادیه  روزنامه‌نگاران  آفریقا (UAJ)؛
- کنفدراسیون  روزنامه‌نگاران آسیا (CAJ).

از این میان، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در نشست نهایی که در20 نوامبر 1983 (29 آبان 1362) در پاریس تشکیل شد، شرکت نکرد.
اصول بین‌المللی اخلاق‌حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری که به عنوان سنگ پایه‌ای برای تهیة  قوانین اخلاقی در سطوح ملی و منطقه‌ای فراهم شده است، به شرح زیر است:

اصل اول: حق مردم در دستیابی به اطلاعات تحقیقی
مردم و افراد حق دارند از طریق اطلاعات دقیق و جامع به تصویری عینی از واقعیت دست یابند و آرای خود را آزادانه از طریق رسانه‌های گوناگون فرهنگ و ارتباطات بیان کنند.

اصل دوم: روزنامه نگار، وقف واقعیت عینی است
بارزترین وظیفة روزنامه نگار این است که با وقف صادقانة خویش نسبت به واقعیت عینی، خود را در خدمت حق مردم در راه دستیابی به اطلاعات حقیقی و موثق قرار دهد و به نحوی رویدادها را وجداناً در گسترة صحیح خود با ترسیم مناسبات اصلی و بدون تحریف و با کاربرد ظرفیت خلاقانة خود انعکاس دهد، مطالب کافی در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوانند با استفاده از این مطالب به تصویری جامع و صحیح از جهان دست یابند؛ جهانی که در آن منشأ، ماهیت و جوهرة  رویدادها، و نیز فرایند و وضعیت امور به عینی‌ترین شکل ممکن قابل درک باشد.

اصل سوم: مسؤولیت اجتماعی روزنامه‌نگار
اطلاعات در روزنامه‌نگاری نه یک کالا که یک «خیر اجتماعی» است، و این امر به این معناست که روزنامه‌نگار در مسؤولیت انتقال اطلاعات سهیم است و لذا نه تنها در برابر کسانی که رسانه‌ها را کنترل می‌کنند، بلکه نهایتاً در برابر مردم به طور کل و مشتمل بر انواع منافع اجتماعی، باید پاسخگو باشد. مسؤولیت اجتماعی روزنامه‌نگار؛ وی را ملزم می‌سازد که تحت هر شرایطی همسو با وجدان اخلاقی خود عمل کند.

اصل چهارم: شرافت حرفه‌ای روزنامه نگار
نقش اجتماعی روزنامه‌نگار اقتضا می‌کند که معیارهای عالی شرافت در این حرفه، مشتمل بر حق روزنامه‌نگار برای خودداری از کار برخلاف اعتقاد شخصی، حق عدم افشای منبع اطلاعات و همچنین حق شرکت در روند تصمیم‌گیری در رسانه‌ای که برای آن کار می‌کند، محفوظ بماند. شرافت حرفه‌ای به روزنامه‌نگار اجازه نمی‌دهد که به هیچ نحوی از انحا رشوه بپذیرد و یا برخلاف رفاه عمومی به ارتقای منافع خصوصی بپرازد. همچنین، احترام گذاشتن به دارایی‌های معنوی، و به طور اخص پرهیز از سرقت ادبی، جزو اخلاق حرفه‌ای محسوب می‌شود.

اصل پنجم: دسترسی همگانی و مشارکت
ماهیت این حرفه اقتضا می‌کند که روزنامه‌نگار دسترسی همگان را به اطلاعات و مشارکت مردم را در رسانه‌ها، مشتمل بر حق تصحیح یا اصلاح و حق پاسخگویی  ارتقا دهد.

اصل ششم: احترام به حریم خصوصی و شؤون انسانی
احترام به حق فردی، حفظ حریم و اسرار خصوصی و شؤون انسانی که با قوانین ملی و بین‌المللی مربوط به حفظ حقوق و شهرت افراد، منعِ افترا، تهمت، توهین و مخدوش کردن شهرت افراد، هماهنگ است، بخشی لاینفک از معیارهای حرفه‌ای روزنامه‌نگار محسوب می‌شود.

اصل هفتم: احترام به منافع عمومی
معیارهای حرفه‌ای روزنامه‌نگار احترام بایسته را برای جامعة ملی، نهادهای دموکراتیک و عفت عمومی تجویز می‌کند.

اصل هشتم: احترام به ارزش‌های جهانی و تنوع فرهنگ‌ها
یک روزنامه‌نگار واقعی در حالی که به شخصیت ویژه، ارزش و شأن هر فرهنگ و همچنین به حق انتخاب و توسعة آزادانه نظام‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی به وسیلة مردم، احترام می‌گذارد، مدافع ارزش‌های عام انسانی و بالاتر از همه، مدافع صلح، و دموکراسی، حقوق بشر، پیشرفت اجتماعی و رهایی ملی است. به این ترتیب، روزنامه‌نگار به طرزی فعال در تبدیل جامعه به جامعه‌ای دموکراتیک‌تر مشارکت می‌جوید و از طریق گفت و شنود به ایجاد فضایی آکنده از اعتماد در مناسبات بین‌المللی مساعدت می‌نماید تا صلح و عدالت، تشنج زدایی، خلع سلاح و توسعة ملی در سراسر جهان تحقق یابد. آگاهی روزنامه‌نگار از مقررات مربوطة مندرج درکنوانسیون‌ها، بیانیه‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی جزو اخلاق حرفه‌ای به شمار می‌آید.

اصل نهم: امحای جنگ و سایر مصایب فراروی بشر
تعهد اخلاقی نسبت به ارزش‌های عام انسانی، روزنامه‌نگار را به پرهیز از هر نوع توجیه و یا تحریک به جنگ‌های متجاوزانه و مسابقة تسلیحاتی، بویژه در مورد تسلیحات هسته‌ای، و به پرهیز از همة شکل‌های خشونت، نفرت یا  تبعیض، به خصوص، نژاد پرستی و آپارتاید، سرکوبگری رژیم‌های استبدادی، استعمار و استعمار نوین و همچنین به پرهیز از سایر مصایب بزرگ مضر به حال بشریت نظیر فقر، سوء تغذیه و  بیماری‌ها ملزم می‌سازد، و با تعقیب چنین رویه‌ای است که روزنامه‌نگار می‌تواند به امحای جهل و سوء تفاهم میان مردم کمک کند و اتباع  یک کشور را در مورد  نیازها و آمال دیگران حساس سازد، و احترام به حقوق و شؤون همه ملل، مردم و افراد را بدون  لحاظ نژاد، زبان، ملیت، مذهب و باورهای  فلسفی تضمین کند.

 اصل دهم: ارتقای نظم‌نوین اطلاعاتی و ارتباطی جهانی
روزنامه‌نگار در جهان معاصر در چارچوبی ازحرکت به سوی مناسبات نوین بین‌المللی به طور عام و در چارچوبی از نظم نوین اطلاعاتی به طور خاص، عمل می‌کند. هدف این نظم نوین، که بخشی لاینفک از نظم نوین اقتصادی بین‌المللی به حساب می‌آید استعمار زدایی و دموکراتیک کردن اطلاعات و ارتباطات در سطوح ملی و بین‌المللی است که بر پایة همزیستی مسالمت آمیز مردم و با احترام کامل به هویت فرهنگی آنان صورت می‌گیرد. تعهد ویژة روزنامه‌نگار در این زمینه ارتقای روند دموکراتیک کردن مناسبات بین‌المللی در عرصة اطلاعات است که  با عنایت به حفاظ و تقویت مناسبات دوستانه و مسالمت آمیز مردم و دولت‌ها صورت می‌پذیرد.

منبع : همشهری آنلاین

ترجمه : دکتر یونس شکرخواه

 

همزیستی نیوز - گفت که «شما نمی‌توانید با من هر کاری که دلتان خواست انجام دهید. من میلیون‌ها هوادار دارم.» گویا فرمایش ایشان فریادی بوده که در راهروهای دادسرا پیچیده است.

اسماعیل رمضانی با این مقدمه در همشهری آنلاین نوشته است: اميرحسين مقصودلو يا همان تتلو، هنوز هم تا زمان نوشتن اين يادداشت در زندان به سر مي‌برد و نمي‌دانم كه آزاد خواهد شد يا نه، جرمش چه بوده و به امر مهمي اعتراف خواهد كرد يا نه. حتي نمي‌دانم كه اين حرف را به شوخي زده، جدي گفته يا از سر عصبانيت اما مي‌دانم كه اين حرف او در راهروهاي آن دادسراي كذايي از تهديد ايران از سوي آمريكا هم خطرناك‌تر است!

بايد بترسيم. اين سخن بايد رعشه بر اندام ما بيندازد. شايد كه خيال كنيد دارم پيازداغش را زياد مي‌كنم و اين تهديد به زعم شما پوشالي است، اما باور بفرماييد عين واقعيت است؛ اين همان چيزي است كه امروز اتفاق مي‌افتد اما فردا صدايش درمي‌آيد. گروه‌هاي مرجع جوانان امروزي ما تغيير كرده. درحالي‌كه فرهيخته‌ترين آدم‌هاي ما اگر پست‌هايشان هزارتا لايك بخورد، از خوشحالي خواب‌شان نمي‌رود، امثال امير تتلو سه و نيم ميليون هوادار دارند كه گاهي حتي برايشان بغ بغو هم مي‌كنند؛ لايك و كامنت كه چيزي نيست! البته من هم مي‌دانم كه عمل اجتماعي با لايك و كامنت خيلي فرق دارد؛ ممكن است در فضاي مجازي يك طور رفتار كنيم اما وقتي پاي عمل در دنياي واقعي پيش بيايد ماجرا طور ديگري شود. اما يك نكته باريك‌تر از مو اينجاست كه اين فالوئرها و لايك‌ها و كامنت‌ها اگر حتي به عمل اجتماعي هم منجر نشوند، پشت پرده جامعه امروزي ما را نشان مي‌دهند؛ لايه‌هاي پنهاني كه اگر روزگاري شرايط اجتماعي مهيا شود به‌راحتي مي‌توانند واكنش‌هاي متفاوتي در دنياي واقعي بيافرينند.

باوركنيد تغييرات اجتماعي به همين شكل به‌وجود مي‌آيند. امير تتلو ميليون‌ها هوادار دارد، بدون آنكه حزب خاصي پشت سرش باشد و ثروت زيادي در انبانش. بدون آنكه روزنامه‌اي داشته و يا كنسرتي برگزار كرده باشد. حتما نمي‌شود هر كاري دلمان خواست با او انجام بدهيم. به هر حال او الان يك «الگو» است براي برخي جوانان امروزي. او اين نسل تازه به جواني رسيده را خوب مي‌شناسد؛ بهتر از ما و مسئولان ما و پدرهاومادرهايشان. او هم كه نباشد، توي زندان و يا هر كجا، آدم‌هايي شبيه او كم نيستند. يك نگاهي به ليست تأثيرگذارترين پست‌هاي تلگرامي و اينستاگرامي بيندازيد، حساب كار دست‌تان مي‌آيد. ما از ظرفيت رسانه‌هاي جديد چقدر براي الگوسازي استفاده كرده‌ايم؟ تا وقتي سياست و نگاه‌مان به رسانه‌ها اصلاح نشود، سربرآوردن امثال تتلو و لشكر تتلي‌ها چيز چندان عجيبي نخواهد بود. اين روزها به چند «كيميا عليزاده» سخت نيازمنديم. لطفا اگر پيدا كرديد با شماره مسئولان فرهنگي ما تماس حاصل كنيد.

 
 
همزیستی نیوز - دولت ابتدای تابستان به کلیه دستگاه‌های کشور بخشنامه‌زد که از مردادماه باید اطلاعات قراردادهای خود را مطابق آیین‌نامه اجرایی پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور روی سایت cdb.mporg.ir منتشر کنند.

 اين بخشنامه امضاي محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور را به‌عنوان دستگاه هماهنگ‌كننده اجراي قانون پاي خود داشت. با وجود اين در شهريورماه نيز هيچ دستگاهي اقدام به انتشار اطلاعات قراردادهاي خود نكرده است.

مسئول پايگاه اطلاعات قراردادهاي كشور در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: دستگاه‌ها اهميت موضوع را آنچنان كه بايد درك نكرده‌اند؛ به‌رغم مكاتبه ما و بخشنامه‌اي كه رئيس سازمان برنامه و بودجه صادر كرده بود، دستگاه‌ها تأخير داشتند. اگر آنها بعد از آماده‌شدن پايگاه نمايندگان خودشان را معرفي مي‌كردند، تاكنون اطلاعات قراردادها منتشر مي‌شد. مسئولان سازمان برنامه و بودجه به همشهري مي‌گويند 80هزار پروژه عمراني در كشور وجود دارد كه بايد اطلاعات قراردادهاي آنها در سيستم ثبت شود.

به‌علت تعدد سازمان‌ها و نهادهاي مشمول قانون انتشار قراردادهاي كشوري، سازمان برنامه و بودجه 31دستگاه مركزي را مشخص كرده و با آنها مكاتبه كرده است تا نمايندگان خودشان را براي طي كردن دوره‌هاي آموزشي انتشار اطلاعات قراردادهاي سازماني معرفي كنند. سيدهادي نادمي رئيس امور زيرساخت‌ها و خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات سازمان برنامه و بودجه و مسئول پايگاه اطلاعات قراردادهاي كشور درباره نتايج مكاتبه با اين سازمان‌ها گفت: 22دستگاه طي 3‌ماه گذشته نمايندگان خودشان را معرفي كرده‌اند ولي همچنان 9دستگاه در اين خصوص همكاري نكرده‌اند.

نادمي درباره سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌هايي كه تاكنون نسبت به معرفي نمايندگان خودشان به سازمان برنامه و بودجه اقدام كرده‌اند، گفت: طي 2دوره آموزشي كه در تير و مرداد براي سازمان‌ها برگزار شده است، وزارت كشور، بنياد مسكن، كميته امداد، وزارت نفت، وزارت كار، وزارت جهاد و كشاورزي، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت ورزش و جوانان، وزارت دادگستري و سازمان تبليغات اسلامي گام اول براي انتشار اطلاعات قراردادها يعني دريافت آموزش را برداشته‌اند. به گفته او 8 سازمان نيز به تازگي نماينده خود را معرفي كرده‌اند.

18وزارتخانه به همراه نهاد رياست‌جمهوري، معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، سازمان اداري و استخدامي كشور، سازمان حفاظت محيط‌زيست، سازمان انرژي اتمي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بنياد مسكن، قوه قضاييه، مجلس شوراي اسلامي، كميته امداد امام خميني(ره)، سازمان صدا و سيما و سازمان تبليغات اسلامي 31دستگاه مركزي هستند كه بنا به مكاتبه دولت با آنها بايد اطلاعات قراردادهاي خودشان و دستگاه‌هاي تابعه‌شان را روي سايت cdb.mporg.ir منتشر كنند.

هم‌اكنون براساس همين تقسيم‌بندي سازمان‌ها اطلاعات مناقصات خودشان را در پايگاه ملي اطلاع‌رساني مناقصات منتشر مي‌كنند. نادمي درباره يكي از علت‌هاي تأخير در انتشار اطلاعات قراردادها مي‌گويد: تكليف قانوني تنها شامل دستگاه‌هاي دولتي نمي‌شد و قوه مقننه، قوه قضاييه و حتي نهادهاي زيرمجموعه مقام معظم رهبري را هم دربرمي‌گرفت كه هماهنگي با آنها زمان مي‌برد. همچنين براساس آيين‌نامه اجرايي پايگاه اطلاعات قراردادهاي كشور نهادهاي عمومي غيردولتي ازجمله سازمان تأمين اجتماعي، بنياد شهيد و بنياد مستضعفان نيز بايد اطلاعات قراردادهاي خودشان را روي اين سامانه منتشر كنند.

در مرحله دوم همكاري نهادها براي انتشار اطلاعات قراردادها، آنها بايد دستگاه‌هاي تابع خود را نيز معرفي كنند تا مردم دسترسي جامعي به اطلاعات همه سازمان‌ها داشته باشند. نادمي ابراز اميدواري مي‌كند در ابتداي هفته آينده اطلاعات بيشتر و كاملي از قراردادها روي پايگاه قرار گيرند.

  • «متن كامل» قراردادها بايد منتشر شود

سطح انتشار قراردادها موضوعي بود كه همشهري از مسئول پايگاه انتشار قراردادهاي كشور پرسيد. قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد كه آيين‌نامه اجرايي پايگاه اطلاعات قراردادهاي كشور در چارچوب اجراي مفاد همين قانون نوشته شده تأكيد دارد بايد «متن قراردادهاي مربوط به معاملات متوسط و بالاتر موضوع قانون برگزاري مناقصات» و همچنين «اسناد و ضمائم آنها و هرگونه الحاق، اصلاح، فسخ، ابطال و خاتمه قرارداد» منتشر شوند. نادمي در اين ارتباط به همشهري گفت: اطلاعات قراردادها بايد به‌طور كامل منتشر شوند. تمام اطلاعاتي كه قانون بر آن تأكيد كرده ازجمله نام پيمانكار بايد منتشر شود. اين موضوع سليقه‌اي نيست.

 منبع : همشهری آنلاین

همزیستی نیوز - اولین شماره هفته نامه همزیستی با مطالب متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با گستره توزیع سراسر کشور منتشر شد. در این شماره می خوانیم:

- اینچه برون در انتظار ورود به باشگاه مناطق آزاد

- اشک ها و لبخند ها

-رفتار متقابل گمرکات ایران و ترکمنستان

- مردی که ناپدید شد

- مناظره

-چینی ها بزرگترین بندر یونان را خریدند

و ده ها مقاله، یادداشت، گزارش و مطالب متنوع دیگر//

هفته نامه همزیستی با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی تاج محمد کاظمی که پیشتر با گستره توزیع منطقه ای در استان های گلستان و هرمزگان منتشر می شد از این شماره با تغییر وضعیت به سراسری با شماره 592و تاریخ 30مرداد 95 در هشت صفحه در دکه های مطبوعاتی در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

برای آشنایی با این نشریه سرمقاله این شماره در پی می آید:

سرمقاله

با چاپ این شماره همزیستی  ما وارد یک مرحله جدیدی از سیر حرکتی این نشریه می شویم که از سال 1380به عنوان یک نشریه استانی کار خود را در گرگان مرکز استان گلستان آغاز کرد.

امروز  بعد از گذشت 15سال از تاسیس همزیستی و انتشار مرتب آن دراستان گلستان، قرار است این نشریه با گستره توزیع سراسری در کل کشور منتشر شود.

بدیهی است با این افزایش گستره توزیع، مخاطبان این نشریه نیز هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی با گذشته متفاوت خواهد شد و این وضعیت، رسالت، وظیفه و ماموریت همزیستی را بسیار سنگین و دشوار کرده است.

گرچه رویکرد و شعار نشریه همزیستی که مطابق با عنوانش ترویج همکاری، هم اندیشی و باهم بودن همه انسان ها فارغ از تفاوت های نژادی، قومیتی وعقیدتی آنهاست از همان ابتدا درهمه فعالیت های شکلی و محتوایی آن نمود داشته است، بطور قطع در شرایط جدید نیز با قوت ادامه خواهد یافت.

در 15سال اخیر که همزیستی در استان گلستان فعالیت داشت، همه سعی مدیریت و دست اندرکاران این نشریه معطوف این وظیفه نانوشته بود که در استان مشهور به ایران کوچک، همزیستی را به عینه در میان اقشار گوناگون قومیت ها و مذاهب این استان و همچنین احزاب، گروه ها و تشکل های سیاسی با عقاید و افکار متفاوت و حتی متضاد ترویج نماید.

راقم این سطور به عنوان صاحب امتیاز و مدیرمسئول همزیستی به رغم موانع و مشکلاتی که پیش رو مطبوعات در کشور بطور اعم و مطبوعات محلی بطور اخص وجود دارد، تاکنون تلاش کرده با رعایت معیارها و اصول حرفه ای روزنامه نگاری این نشریه را سرپا نگهدارد و علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود یعنی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، نوعی روزنامه نگاری اعتدالی را نیز در استان گلستان به عنوان یکی از سیاسی ترین استان های کشور پایه گذاری کند.

اینکه در این وانفسای فعالیت های مطبوعاتی در کشور بخصوص در استان ها  تا چه حد تلاش های همزیستی برای نیل به این اهداف به بار نشسته است، سئوالی است که پاسخش را نه مدیریت این نشریه بلکه خوانندگان وفادار این نوع نشریات بدهند که به رغم قلت جمعیت آنها، منشاء حرکات بزرگی در استان بخصوص در مقاطع انتخابات شده و می شوند.

به هرحال از این شماره نشریه همزیستی با درنظر گرفتن موارد بالا تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا موارد ذیل را نیز سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد:

  •  همانطور که ازعنوان این نشریه بر می آید، کمک به ایجاد فضای دوستی، همکاری، همدلی، همزیستی مسالمت آمیز و تحمل آراء و عقاید یکدیگر اصلی ترین و مهم ترین هدف این رسانه در جامعه متکثر مخاطبین محلی، استانی، ملی و حتی فراملی خود خواهد بود.
  • اصلی که این رسانه به آن همیشه پایبند خواهد بود، اصل اخلاق خواهد بود، به این معنی که هرگز اجازه نخواهد داد کوچک ترین خدشه ای در این نشریه به اصل بنیادین و جهان شمول اخلاق وارد شود. احترام به قانون و احترام به باورها، کرامت و حقوق همه مردم، فارغ از هرگونه تفاوت های نژادی، قومیتی و عقیدتی از جمله مصادیق این اصل خواهد بود.
  • ترویج تعصب، خشونت و جنگ درهر شکل و قالب و با هرگونه توجیه در این رسانه جایی نخواهد داشت، داشتن عقیده خاص، گرایش به یک راه و روش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تعلق به یک نژاد، ملیت، قومیت و جنسیت و دفاع از اصالت هریک از اینها از حقوق اولیه ما انسان هاست، منوط به اینکه این حقوق را برای دیگران نیز قائل شویم و اجازه دهیم آنها نیز در شرایط مساوی با ما از حقوق خودشان دفاع کنند.
  • چرخه محتوا و فرم مطالب این نشریه بر محور درست نویسی، رعایت اصول خبرنویسی و بخصوص معتبر بودن منبع خبر خواهد چرخید، به این معنی که هرمطلبی صرفا بخاطر جذاب بودن سوژه در این نشریه  چاپ نخواهد شد مگر اینکه موارد مذکور در آن رعایت شده باشد.
  • منابع تامین مطالب این نشریه غیراز مطبوعات، خبرگزاری ها و سایت های معتبر و تولید تحریریه نشریه، مطالب ارسالی از سوی همه کسانی خواهد بود که همزیستی را لایق میزبانی تراوشات فکری و تخصصی خودشان دانسته و آن را در ایفای رسالتش با توجه به موارد فوق الذکر، یاری خواهند کرد. 

                                                                                                                              مدیرمسئول

پیشخوان

آخرین اخبار